Защо най-новият скандал в Бразилия е от значение за Mercosur
Новите обвинения в корупция срещу бразилския президент Мишел Темер отново поставиха под въпрос стабилността на страната. До 30 юни главният прокурор на Бразилия Родриго Янот официално ще повдигне обвинение срещу Темер за възпрепятстване на правосъдието, пасивна корупция и организирана престъпност. Новите обвинения могат да забавят одобряването на икономическите реформи и да застрашат съюзите в управляващата коалиция на Темер. Но в крайна сметка събитията няма да имат кой знае какво влияние върху външната политика на Бразилия, в това число и по отношение на участието ѝ в преговорите за свободна търговия между Южноамериканския общ пазар (Mercosur) и Европейския съюз.
Проблемът с Темер
Най-скорошната политическа криза в Бразилия идва в решаващ за Mercosur период, а именно в рамките на неговите преговори с Европейския съюз. Председателството на Mercosur се променя на всеки шест месеца сред пълноправните държави – членки на блока, а от Бразилия се очаква да поеме тази роля през юли. Скандалът с Темер разтревожи страните, които зависят от Бразилия по отношение на търговията, тъй като не е ясно по какъв начин скандалът може да повлияе върху Mercosur като цяло. Аржентина смята, че за Бразилия е неподходящ момент да се разсейва със заплахата от обвинение срещу Темер, която може да парализира търговските преговори на блока с Европейския съюз. Възможно е наистина да има забавяне на преговорите, но въпреки безпокойството, има малка вероятност политическата криза в Бразилия да окаже значително влияние върху процеса, свързан с търговските преговори.
Възможно е Върховният съд на Бразилия да излезе с решение, с което да разпореди на законодателната Долна камара на страната да започне процес по импийчмънт срещу Темер. Има индикации, че някои политически съюзници могат да се откажат от неговата управляващата коалиция. Но политическата ситуация на Темер не е толкова злокобна, колкото би могла да бъде, а отстраняването му от длъжност не е непременно гарантирано. На 9 юни Върховният избирателен съд свали обвиненията от Темер за това, че е получил незаконни дарения по време на неговата вицепрезидентска кампания през 2014 г. А три дни по-късно, основният съюзник на Темер в Конгреса, Бразилската социалдемократическа партия (БСДП), взе решение да продължи да подкрепя неговото правителство, поне засега. Подкрепата на БСДП гарантира на Темер, че ще има достатъчно гласове в Конгреса, за да блокира процеса по импийчмънт срещу него.
Но дори и ако Темер бъде принуден да се оттегли, вероятно неговото място ще заеме някой със сходни политики. Има малка вероятност Конгресът да може да придвижи по-рано предвидените за 2018 г. президентски избори, което означава, че неговите съюзници няма да имат пряк контрол над това кой ще го замести. Но е малко вероятно необходимите три пети от законодателния орган да одобрят това решение. Следващият президент най-вероятно ще бъде избран чрез непреки (косвени) избори в Конгреса, който се контролира от същата управляваща коалиция, която в момента подкрепя Темер. Носят слухове, че сред кандидатите за непреките избори са председателят на Долната камара Родриго Мая, сенатор Тасо Жерейсати, бившият министър на отбраната Нелсън Жобим, както и съдията от Върховния съд Жилмар Мендес. Нито един от тях не представя значителна промяна в политиката, още повече такава, която би могла да попречи на преговорите между Mercosur и ЕС.
Отваряне към свободната търговия
През последните години Бразилия също до голяма степен сломи съпротивата срещу либерализацията на търговията, предоставяйки допълнителна подкрепа на своята столица, докато тя настоява за нова търговска сделка с Европейския съюз. В продължение на десетилетия голяма част от бразилските индустрии се чувстваха достатъчно комфортно на защитения вътрешен пазар с над 200 милиона души, за да се противопоставят категорично на либерализацията на търговията. Освен с много малки изключения, като например самолетостроителната компания „Ембраер”, производственият сектор на страната не желаеше да либерализира търговията и да се отвори към други държави и блокове, тъй като е изключително уязвим спрямо външната конкуренция. Секторът по-рано твърдеше, че надценяването на валутата на Бразилия, реалът, както и суровите трудови закони, лошата инфраструктура и високото данъчно облагане, възпрепятстват способността му да се конкурира с вноса. Но няколко сили измениха възможностите за отворената търговия. Тази година Националната конфедерация на индустрията на Бразилия е вписала като свой приоритет финализирането на търговската сделка между Mercosur и ЕС. Надценяваната валута вече не е основно притеснение, въпреки че реалът се е обезценил с над 40% от средата на 2014 г. Освен това, правителството очаква да одобри реформата в трудовото законодателство през тази година, която има за цел да направи законите по-гъвкави. Намаляването на данъците не е нещо, което може да се случи, поне в краткосрочен план, но има планове да бъдат направени големи инфраструктурни промени.
В допълнение към това, икономическата рецесия през 2015 г. и 2016 г., която доведе до спад на вътрешното потребление, принуди много бразилски производители да хлопнат кепенците или да потърсят нови пазари. Корабостроителната индустрия в Бразилия например, бе принудена да спре производството в 12 от 40-те си корабостроителници. Автомобилната индустрия в страната обаче използва икономическата криза като благоприятна възможност за постигане на търговски споразумения с други страни. Бразилската автомобилна индустрия е сред 10-те най-големи в света, но по-голямата част от нейната продукция обикновено се предлага на вътрешния пазар. Според Националната асоциация на производителите на автомобили в Бразилия, автомобилната продукция ще достигне 2,41 милиона автомобила през 2017 г., а износът ще представлява само 23% от този обем. Въпреки това тази година индустрията е постигна споразумения със страни като Колумбия и Перу, а това е начин да увеличи своя износ и да намали своята зависимост от вътрешния пазар. Аржентина продължава да поема над 67% от бразилския автомобилен износ, а износът няма да може да компенсира два последователни годишни спада от над 20% в продажбите на вътрешния пазар. Но икономическата рецесия и обезценяването на валутата направи бразилския автомобилен сектор далеч по-отворен към търсенето на нови пазари – тенденция, която проникна в частния сектор на страната.
Търговски блок
Най-голямата пречка пред преговорите за свободна търговия между Mercosur и ЕС няма да дойде от Бразилия, а от европейските страни, които не желаят да включат в преговорите различни селскостопански продукти и етанола. Селското стопанство е основният конкурентен сектор на Mercosur, а блокът няма да е готов да приеме изключването му от търговска сделка. Но някои европейски страни, като Ирландия и Полша, бяха непреклонни и се противопоставиха на включването на селскостопански продукти в споразумението, като се позоваха на корупционен скандал от началото на тази година, при който бразилските власти разрешиха заразено или развалено месо да бъде изнесено за Европейския съюз. Бразилското правителство дори призна, че съпротивата на ЕС по този въпрос е блокирала кръга от преговори между блоковете през май.
Нов кръг от търговски дискусии между Mercosur и ЕС ще се проведе на 7 юли в Брюксел. Независимо дали Темер ще успее да остане на власт, външната политика на Бразилия, особено що се отнася до преговорите, няма да се промени. Въпреки че проблемите на Темер могат да забавят преговорите, частният сектор и правителството на страната са твърде отдадени на либерализирането на търговията, за да позволят прогресът по сделката да бъде блокиран от политическа нестабилност. Истинската заплаха за финализирането на търговските споразумения между Mercosur и ЕС ще дойде от Европа, тъй като тя оказва съпротива срещу включването на най-ценния актив на Mercosur – селскостопанските продукти – в споразумението.
Източник: Stratfor
Превод: Десислава Пътева