На официалния уебсайт на Международния валутен фонд в графика на заседанията на Съвета на директорите се появи нещо ново: Reforming the Fund’s Policy on Non-Toleration of Arrears to Official Creditors, което означава „Реформиране на политиката на фонда в частта за задълженията пред нелоялни официални кредитори”. Обсъждането на темата е планирано за 8 декември 2015 г.

Зад езотеричната формулировка се крие един сложен въпрос: Ще продължи ли МВФ да кредитира Украйна в случай, че на 20 декември украинската държава не успее да погаси 3 милиардния си дълг към Русия и изпадне във фалит?!

До припомним същината на проблема. В края на 2013 г. Русия отпусна на Украйна заем в размер на 3 милиарда долара. Съгласно подписания договор този дълг трябва окончателно да бъде погасен на 20 декември тази година. Но вдъхновяваните от Вашингтон украински власти заявяват, че няма да си погасяват дълга . С ултимативен тон Киев предлага на Москва да преструктурира дълга при същите условия, при които през лятото бяха преструктурирани украинските дългове пред частните кредитори (така основната дължима сума беше съкратена с 20 процента). Москва отказва да обсъжда този вариант: руският заем влиза в категорията на официалните, при които длъжникът няма право да иска тяхното преструктуриране. Отказът от погасяване на суверенен дълг пред официалния кредитор означава официален фалит на държавата.  А на такива държави МВФ няма право да оказва финансова помощ.

В продължение на десетилетия Фондът обработваше и шлифоваше до блясък правилата за финансиране на страните. Само че това беше преди Вашингтон да включи МВФ в своята нечистоплътна игра, свързана с Украйна. В началото на миналата година САЩ накараха Фонда да започне да съсипва подробно регулирания механизъм на международно финансиране, който беше създаван в продължение на много години. Вече сме писали за грубите нарушения, извършени от МВФ при отпускането на кредити на Украйна. За последната година и половина Фондът загуби остатъците от своята репутация и е съвсем възможно на 8 декември да завърши съществуването си, самоубивайки се.

Около украинския дълг към Русия отдавна има разправии. Арсений Яценюк много пъти е казвал, че дадените от Русия 3 милиарда не се отнасят към категорията на официалните кредити и безцеремонно се опитваше да нарежда на Русия – или да се присъедини към преструктурирането, което беше постигнато с частните кредитори, или няма да получи нищо . Всички чакаха окончателното заключение на МВФ по въпроса за статута на руския заем за Украйна. Най-накрая Фондът обяви миналия месец, че парите, предоставени от Русия на Украйна, са официален кредит . Чиновниците разбираха, че ако вземат решение, което би угодило на Вашингтон, т.е. да признаят дълга за частен, за търговски, би означавало реално самоубийство на организацията. Поразително е, че вече след официалното заявление на МВФ Яценюк продължава с ултиматумите към Русия, искайки от нея да се присъедини към преструктурирането, проведено от частните кредитори.

Струва ми се, че на 8 декември Вашингтон и някои негови съюзници в Съвета на директорите на Фонда ще се опитат да представят черното за бяло. Вече е ясно как би изглеждало едно проектно решение. В него ще се казва, че ако държавата длъжник (Украйна) се опитва да се договори за отсрочка или преструктуриране на дълга с държавата кредитор (Русия), а кредиторът не се съгласява, от това следват два извода:

  1. Първата от посочените държави се явява „добросъвестен” длъжник
  2. Даже и ако „лошата” държава кредитор обяви дефолт по дълга на„добросъвестния” длъжник, то МВФ може да продължи да кредитира „добросъвестния длъжник”

Но нека погледнем по-внимателно как са изглеждали през последните месеци действията на „лошата” държава-кредитор (Русия) и действията на „добросъвестния” длъжник (Украйна).

Действията на „лошия” кредитор

Първо действие (по-правилно е да го наречем бездействие). Още през март тази година след рязката девалвация на гривната дългът на Украйна надхвърли „червената линия” от 70 процента от брутния вътрешен продукт. В договора за заема между Русия и Украйна е записано, че кредиторът има право да поиска пълното погасяване на дълга в случай на рязко влошаване на финансовото положение на длъжника . Съвсем конкретно беше спомената „червената линия” от 70 процента от БВП. От март досега Русия нито веднъж не е повдигала въпроса за предсрочното погасяване на дълга. Така може да постъпва само един „лош” кредитор.

Второ действие. През октомври Путин нареди на министъра на финансите Силуанов да отработи с МВФ въпроса за възможното преизчисление от Фонда на 3-те милиарда долара на Украйна, които от своя страна биха могли да бъдат използвани за своевременното и пълното погасяване на нейните задължения към Русия . Така може да постъпи само „много лош” кредитор. Между другото, Фондът реагира по точно противоположния начин на инициативата на Путин. През есента, съгласно графика, Фондът трябваше да преведе на Киев поредния транш от заема, който би помогнал на Украйна да развърже дълговия възел. Само че чиновниците от МВФ изведнъж откриха много украински нарушения и казаха, че няма да преведат парите до края на годината . Предполагам, че отсрочката на поредния транш е направена, за да бъде наказан „лошият” кредитор (Русия).

Трето действие. През ноември на срещата на Г-20 „лошият” кредитор предложи да бъде пренесено погасяването на дълга за следващите три години (2016-2018 г.) на равни части по един милиард долара и помоли САЩ и съюзниците им да предоставят гаранции за задълженията на Украйна пред Русия . Дълго време нямаше никаква реакция на това предложение и чак на 5 декември руското финансово министерство съобщи, че САЩ са отказали предложения от Русия план за разсрочване на украинския дълг и нямат намерение да предоставят гаранции по задълженията на Украйна. Това е красноречив отговор. Той показва какво е финансовото положение на Украйна и какво всъщност искат САЩ.

Действията на „добросъвестния” длъжник

Припомням, че участниците в кредитната сделка са длъжни да действат съгласно правилата на МВФ (тях все още не са ги преправили). Според тях инициативите по повод на каквито и да било изменения на първоначалните условия на кредита трябва да идват не от кредитора, а от длъжника . Това е азбучна истина в международните финанси. От руското министерство на финансите много пъти казваха, че Киев никога не се е обръщал към тях за преговори. А за ултиматумите на Яценюк са разбрали от интернет и от телевизията.

Сега във Вашингтон очакват, че на 8 декември Съветът на директорите ще вземе решение с по-горе обрисуваните характеристики. Чиновниците от МВФ не са за завиждане. Ако Фондът подкрепи искането на Вашингтон, тогава много държави ще решат, че и те могат да ползват украинската практика . Да припомним, че през това лято на границата на дефолта беше Гърция. И я плашеха, че след един евентуален дефолт никой няма да работи с нея – нито МВФ, нито ЕЦБ, нито каквито и да било други международни финансови институции. А такива като Гърция никак не са малко.

Да, това, което е позволено на Юпитер, не е позволено на бика. Вашингтон иска да превърне Украйна от хилав бик в Юпитер. Сигурно десетки членки на Фонда ще поискат да претърпят същата метаморфоза. И това ще доведе МВФ до банкрут . Суверенните кредитори дори в случай на обявяване на дефолти и мораториуми, ще изискват погасяване на дълговете от банкрутиралите държави. Ще има съдебни процеси. Трудно е да си представим, че МВФ ще продължи да кредитира банкрутиралите страни . Всички, които поне малко разбират от кредитиране, са наясно какъв хаос ще възникне в сферата на международните финанси.

Не знам как ще завърши заседанието на 8 декември на Съвета на директорите на МВФ. Надявам се, че повечето от членовете на Съвета ще имат благоразумието и волята да не приемат решенията, които Вашингтон очаква. Има вече някои признаци, че това няма да се случи. САЩ имат само 17 процента от гласовете във Фонда, а заедно със съюзниците от Г-7: 42 %. Това не е достатъчно, за да бъде прокарано решението за възможността МВФ да финансира банкрутирали държави . Дори не мисля, че всички съюзници на САЩ ще подкрепят подобна самоубийствена резолюция. А държавите от БРИКС, ако успеят да привлекат на своя страна още няколко страни, ще успеят да блокират такова безумно решение (за това са необходими 15% от гласовете). Влиянието на САЩ в МВФ отслабва. За това свидетелства и решението на Фонда да признае руския кредит за официален дълг . Още един пример – решението на Фонда да включи китайския юан в кошницата от валути на МВФ, което също е в разрез с американските интереси. Атмосферата в МВФ  все повече се подгрява. И към 70-годишния юбилей на фонда в края на декември може да стане съвсем гореща.

Превод: Петър Волгин
Източник: Валентин Катасонов, Фонд за стратегическа култура