Турция изпитва затруднения в попълването на личния състав на военновъздушните си сили. Зa това говори излезлият преди дни закон, който задължава военните пилоти със стаж по-малък от 18 години да останат на позициите си.
Само преди година положението беше съвсем различно. Задължителната служба тогава беше едва 10 години, а след приключването ѝ пилотите бяха препращани в гражданската авиация, където могат да получават няколко пъти по-високи доходи.
Както много сфери от живота на южната ни съседка, така и състоянието на военновъздушните ѝ сили, се промени съществено след неуспешния опит за преврат на 15 юли 2016 г. Преди тази дата в турските ВВС служат 1350 професионални пилоти. В момента са 670. Стигна се дотам, че армията призовава освободените да се върнат доброволно, но броят на завърналите се под пагон летци не надвишава 50. С новия закон управляващите се надяват да задължат близо 200 пилоти да се върнат на старите си постове.
Предприетите от властта стъпки за попълване на необходимия брой военни пилоти говорят колко точно дълбока е раната от всичко, което се случи в Турция през последната година.
Всъщност опитите не свършват дотук. Преди седмици турският Генерален щаб се обръща с молба към Пакистан да му бъдат изпратени трима пилоти на изтребители F-16, които да служат и като инструктори. Исламабад охотно приема молбата, но САЩ категорично отхвърлят идеята за такъв трансфер като се позовават на правата си върху обслужването на самолетите. Този акт начертава още една разделителна линия в обтегнатите напоследък отношения между Анкара и Вашингтон.