Герой за украинските националисти и палач за поляци, руснаци, евреи, словаци и румънци, Бандера е една от иконите на Евромайдана.
Cамата фамилия го орисва да се превърне в знаме. И той сякаш от малък го съзнава. Набива клечки под ноктите си. Държи ръката си над пламъка на свещ. Калява характера си за сблъсъка с полицията. Заболи ли го зъб, отказва лечение, за да свиква с болката. Моли селския ковач в Старий Угринов да му вади зъбите. Зъболечението е лукс за героите. Зимно време се облива с ледена вода и стои гол на снега зад дома си скришом от родителите. Скоро си докарва ревматизъм. Като дете дори краката му отказват, парализира се от кръста надолу и няколко месеца чете книги в леглото си.
Бандера е фанатик по рождение. С Наполеонов комплекс и Бонапартова воля. Нисък и горд. На снимките позира като паметник, сякаш сам вече разглежда албума с подвизите си. Всъщност животът му ще премине в сянка, но името му ще се превърне в символ.
Степан Андреевич Бандера се ражда през 1909 г. в семейството на униатски свещеник. Хем православен по обред и нрави, хем подчинен на Ватикана, малкият носи украинската двойственост в кръвта си. Проплаква в Австро-Унгария, но скоро се оказва полски поданик. Сетне родното му място ще се озове в пределите на Райха, по-късно ще бъде част от Съветския съюз, а днес е в рамките на независима Украйна. Проветрив кръстопът в сърцето на Европа, чиято кървава драма остава почти непозната до ден днешен. Когато започва Първата световна, фронтът четири пъти преминава през градчето. Калните улици газят кайзерови гренадири с островърхи каски, унгарски пехотинци с техния неразбираем език, казаци с обеци на ушите. През 1918-а местните украинци сформират своя армия, но тя измира от тиф, притисната между руснаци и поляци. За финал над кметството се развява полският червено-бял флаг. Така решава победилата Антанта.
Степан сякаш носи национализма в кръвта си. Чувства се поданик на една въжделена държава, която никога не е съществувала. Зорлем склонява да говори полски. Записва се в украинските скаути. Пее в църковния хор. И се моли. Поне по два пъти дневно. Ревматичните му стави го болят, но това не го отказва от леката атлетика. Един от съучениците му си го спомня като „нисък, безупречен и много беден”. До степен, че още в училище дава уроци, за да се прехранва.
Днес Бандера се приема за символ на украинския национализъм, но Украйна е понятие широко. Той е преди всичко галициец. Запорожието за него е далече, а кракът му никога не стъпва дори в Киев, Харков и Одеса. Нито в Крим. Заклетият враг е Полша, която при все фасадната демокрация от ерата на маршал Пилсудски провежда политика на полонизация в Галиция. Организацията на украинските националисти (ОУН), в която Степан встъпва още непълнолетен, сее терор. Избива украински политици, които приемат върховенството на Варшава. Пали полските ферми. Дисциплината сред конспираторите е желязна. Другари на Бандера си спомнят как удушил котенце с едната си ръка пред очите им, за да ги учи на безпощадност.
Докато младият Степан укрепва авторитета си, ОУН е хипнотизирана от красноречието на Дмитро Донцов, нетърпящ възражения интелектуалец, който изповядва „интегралния национализъм”. Дели хората на „рицари” и „свинари”. Нацията е самостойна и самодостатъчна, счита той, и трябва да открие своя от Бога даден вожд, способен със „съзидателно насилие” да утвърди държавността й. В есето си „Фашисти ли сме?” е пределно откровен: „Политическият и морално-психологическият ни дух безспорно е фашистки”. Донцов е заклет враг на „москвофилството” и счита, че „украинците трябва да се опрат на империализма на европейските държави, който обслужва националната им идея”.
През 1932 г. полската полиция осъжда на обесване двама атентатори на ОУН. Когато увисват на въжето на площада в Лвов, звънват камбаните в целия град. Акцията е координирана от Бандера с нелегално име Лисугера и приятеля му Роман Шухевич. Пак той убеждава местните да бойкотират полските цигари и водката.