Военният самолет Ту-154 с бордови номер RA-85572 изчезна от радарите в 05:40 часа сутринта на 25 декември след излитането си от летище „Адлер”, град Сочи. Преди това самолетът е излетял от летище „Чкалов” в Москва. В Сочи е кацнал за презареждане с гориво на път към руската военна база „Хмеймим” в Латакия, Сирия. РИА „Новости” съобщи, че самолетът е паднал в Черно море на 7-та минута от неговото излитане в околностите на черноморския пристанищен град Анапа. „Отломки от падналия самолет са били разпръснати по крайбрежето в радиус на 15 км и са намерени на дълбочина от 50 до 100 метра във водата”, твърди източникът на агенцията. По официални данни на руското Министерство на отбраната в самолета е имало 92 човека. От тях осемчленен екипаж и 84 пътници. Сред пасажерите са били музикантите от ансамбъла за песни и танци „Александров” – 68 човека. Практически почти всички солисти на художествения колектив. И девет журналисти от „Първи канал”, „Звезда” и НТВ.

Първоначално официалните руски власти изключиха версията за извършен терористичен акт. Председателят на комитета на Съвета на федерацията по отбрана и сигурност Виктор Озеров прибързано съобщи пред медиите, че „самолетът е на Министерството на отбраната, въздушното пространство е на РФ, тук не може да има такава версия (терористичен акт). Акцентът бе поставен върху две основни версии за падането на Ту-154. Грешка в пилотирането на самолета и техническа неизправност. Към края на деня обаче, след публикуването на допълнителни подробности около катастрофата със самолета редица експерти започнаха да допускат и версия за извършен терористичен акт.

Eкспертите изключват възможността за грешка в пилотирането на Ту-154. На борда на самолета е имало двоен екипаж. Всички членове на екипажа са били доказани специалисти от най-висока класа. Бордови номер RA-85572 постоянно е превозвал особено важни персони.

Известният военен експерт Алексей Леонков изказа следното мнение: „Самолетът излетял от летище „Чкалов” е литерен, т.е. има двоен екипаж. За такива полети се готвят два самолета. Единият основен. Другият резервен. Двата самолета се пробват по 30 мин. в полет. След което се изследват техните самописци. При минимална неизправност основният се заменя с резервния. През цялото време на експлоатация на Ту-154 на летище „Чкалов” има само единични подобни случаи, които са без катастрофални последици. Извод: Самолетът излетял от летище „Чкалов” е бил изправен. Екипажите на летище „Чкалов” са опитни и имат стотици часове полет във всякакви метеорологични условия. Те се обучават да летят в извънредни ситуации, тъй като често превозват ръководството на Министерството на отбраната. Екипажът не е съобщил на диспечерите на летище „Адлер” за неизправност на борда на самолета. Затова версията „грешка при пилотиране” е много съмнителна. Не е изказана все още версията „терористичен акт”, която може да се допусне. Тъй като при презареждането с гориво в гражданското летище „Адлер” самолетът на Министерството на отбраната е бил „един от стотиците”. Самолетът е изчезнал от радарите с пълни резервоари. При детонация следва цялостно разрушаване на самолета. Намереното тяло в морето косвено потвърждава вероятността от детонация и разрушаване на корпуса на летателния апарат.”

В подкрепа на версията на Алексей Леонков говори изчезването на самолета от радарите на 7-та минута от излитането и разхвърляните отломки на разстояние 15 километра. Това е възможно само при взрив във въздуха. Може да се допусне, че на летище „Адлер” на борда на самолета е било поставено взривно устройство с дистанционно управление. Което е задействано веднага след излитането на Ту-154.

Летецът-инструктор Андрей Красноперов в интервю за вестник „Комерсант” прави паралели със сваления преди време при терористичен акт руски туристически самолет над Синайския полуостров. Тогава авиолайнерът бе излетял от египетския курорт Шарм ел Шейх. Според Андрей Красноперов и в двата случая има много сходни моменти. Самолетът рязко губи височина и се срива внезапно. Екипажите нямат време да реагират. Не успяват да подадат сигнал за бедствие. Техниката по принцип не излиза така рязко от строя. При условие, че до 7-та минута самолетът е летял нормално, това значи, че горивото, с което е зареден на летище „Анапа” е било нормално. Въобще самолетите при излитане аварират сравнително рядко. На борда на самолета вероятно е станало нещо неочаквано, което не е позволило на екипажа да реагира и да подаде сигнал за бедствие.

Бившият летец и командир на Ил-96 Сергей Книшов, счита, че е „имало външно въздействие или взрив вътре в салона”. „Възможно е самолетът да е бил атакуван от брега с ПЗРК (Преносим зенитен ракетен комплекс), твърди пилотът пред медията mk.ru. Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков бе предпазлив и каза, че „е прекалено рано” да се дават категорични оценки за разигралата се трагедия с Ту-154 в околностите на град Анапа.