На 19 и 20 май в Сочи се проведе третата среща на върха между Русия и АСЕАН – Асоциацията на страните от Югоизточна Азия. По своето съдържание и емоционална атмосфера тази среща беше много необичайна. На първо място, тя отбеляза завършека на важен етап във формирането на отношения на доверие във формата Русия – АСЕАН, както на двустранно, така и на многостранно равнище. На срещата също така се формулира дневният ред за в бъдеще, който може да доведе отношенията на Москва с тази регионална структура до ниво на стабилно стратегическо партньорство.
На срещата на върха беше приета и Декларацията от Сочи, Пълен план за действия за развитие и сътрудничество в периода 2016 – 2020 г., също така и представения на лидерите доклад на групата видни деятели от Русия – АСЕАН.
„Мислейки за Китай ”
В допълнение към общата дискусия президентът Владимир Путин проведе интензивни разговори с всеки един от ръководителите на делегации. Вниманието на лидерите на 11-те държави беше фокусирано върху различни, важни за всеки един от тях теми за развитието на практически връзки, както на двустранно равнище, така и с такива организации като АСЕАН, Евразийския икономически съюз (ЕИС), както и Шанхайската организация за сътрудничество (ШОС). Руският президент напомни за политическите и икономическите интереси важни за всички държави, но и за отсъствието в Сочи на Китай, държава, която е член на ШОС и важен партньор на АСЕАН в много отношения.
Нека да припомним, че още преди срещата позицията на Русия за териториалния спор в Южнокитайско море беше определена с бижутерска точност. Тук се пресичат интересите на Китай и членове на АСЕАН. Москва е поставила акцента си върху това, че държавите от региона сами трябва да разрешат възникналите между тях противоречия. Тази позиция удовлетворява всички страни, освен САЩ, които настоятелно предлагат своите „посреднически ” условия на АСЕАН в задълбочаващия се конфликт с Пекин.
Руската позиция не е случайна, защото в Азиатско-тихоокеанския регион страната днес се представя в нов, отличаващ се от времето на СССР образ – не в качеството си на военна суперсила, а като държава, която последователно се застъпва за мирни инициативи, съответстващи на целите и интересите на АСЕАН. Става въпрос за изграждането на нова архитектура на сигурността в региона и развитие на взаимноизгодното икономическо сътрудничество.
Нови тенденции
Новата тенденция на политическото и икономическото сътрудничество между Русия и АСЕАН е и заявената на срещата координация в ООН, АТИС и „групата на 20-те ” . Това дава шанс на Русия да получи необходимата й днес подкрепа в ключови международни и регионални организации и асоциации.
По време на срещата беше отбелязана и друга важна област на сътрудничество – начален етап на проект за разработване и изпълнение на зона за свободна търговия между Евразийския икономически съюз и Виетнам, Сингапур, Камбоджа, Тайланд и Индонезия, както и процесът на интеграция и сближаване между ЕИС и страните от АСЕАН. Задълбочаването на сътрудничеството със страните от АСЕАН, повечето от които са заявили членство в Транстихоокеанското споразумение за свободна търговия, кара Русия да осмисли необходимостта от въвеждането на икономически съюз. Всичко това обаче ще зависи и от сътрудничеството с руските партньори от Азиатско-Тихоокеанския регион, преди всичко от Китай и САЩ, както и от възможните остри завои в развитието на геополитическата ситуация в света и региона. Примерите на Турция и Украйна в нарушаването на обичайните схеми за партньорство са доста убедителни в тази връзка.
Източник: ТАСС
Превод: Юлия Владимирова