На 19 и 20 май в Сочи се проведе третата среща на върха между Русия и АСЕАН – Асоциацията на страните от Югоизточна Азия. По своето съдържание и емоционална атмосфера тази среща беше много необичайна. На първо място, тя отбеляза завършека на важен етап във формирането на отношения на доверие във формата Русия – АСЕАН, както на двустранно, така и на многостранно равнище. На срещата също така се формулира дневният ред за в бъдеще, който може да доведе отношенията на Москва с тази регионална структура до ниво на стабилно стратегическо партньорство.

На срещата на върха беше приета и Декларацията от Сочи, Пълен план за действия за развитие и сътрудничество в периода 2016 – 2020 г., също така и представения на лидерите доклад на групата видни деятели от Русия – АСЕАН.

„Мислейки за Китай

В допълнение към общата дискусия президентът Владимир Путин проведе интензивни разговори с всеки един от ръководителите на делегации. Вниманието на лидерите на 11-те държави беше фокусирано върху различни, важни за всеки един от тях теми за развитието на практически връзки, както на двустранно равнище, така и с такива организации като АСЕАН, Евразийския икономически съюз (ЕИС), както и Шанхайската организация за сътрудничество (ШОС). Руският президент напомни за политическите и икономическите интереси важни за всички държави, но и за отсъствието в Сочи на Китай, държава, която е член на ШОС и важен партньор на АСЕАН в много отношения.

Нека да припомним, че още преди срещата позицията на Русия за териториалния спор в Южнокитайско море беше определена с бижутерска точност. Тук се пресичат интересите на Китай и членове на АСЕАН. Москва е поставила акцента си върху това, че държавите от региона сами трябва да разрешат възникналите между тях противоречия. Тази позиция удовлетворява всички страни, освен САЩ, които настоятелно предлагат своите „посреднически условия на АСЕАН в задълбочаващия се конфликт с Пекин.

Руската позиция не е случайна, защото в Азиатско-тихоокеанския регион страната днес се представя в нов, отличаващ се от времето на СССР образ – не в качеството си на военна суперсила, а като държава, която последователно се застъпва за мирни инициативи, съответстващи на целите и интересите на АСЕАН. Става въпрос за изграждането на нова архитектура на сигурността в региона и развитие на взаимноизгодното икономическо сътрудничество.

Нови тенденции

Новата тенденция на политическото и икономическото сътрудничество между Русия и АСЕАН е и заявената на срещата координация в ООН, АТИС и „групата на 20-те . Това дава шанс на Русия да получи необходимата й днес подкрепа в ключови международни и регионални организации и асоциации.

По време на срещата беше отбелязана и друга важна област на сътрудничество – начален етап на проект за разработване и изпълнение на зона за свободна търговия между Евразийския икономически съюз и Виетнам, Сингапур, Камбоджа, Тайланд и Индонезия, както и процесът на интеграция и сближаване между ЕИС и страните от АСЕАН. Задълбочаването на сътрудничеството със страните от АСЕАН, повечето от които са заявили членство в Транстихоокеанското споразумение за свободна търговия, кара Русия да осмисли необходимостта от въвеждането на икономически съюз. Всичко това обаче ще зависи и от сътрудничеството с руските партньори от Азиатско-Тихоокеанския регион, преди всичко от Китай и САЩ, както и от възможните остри завои в развитието на геополитическата ситуация в света и региона. Примерите на Турция и Украйна в нарушаването на обичайните схеми за партньорство са доста убедителни в тази връзка.

Източник: ТАСС
Превод: Юлия Владимирова