„Газпром” започна да съкращава мощностите на газопроводите за пренос на природен газ по направлението към Украйна. За срок от четири години руският държавен монополист планира да ликвидира 4,3 хиляди километра газопроводи и да изведе от експлоатация 62 компресорни станции . А до 2030 г. поетапно ще бъдат изведени от експлоатация още 10 хиляди и 700 километра газопроводи . Такава програма за оптимизация на дейността представи на Петербургския икономически форум ръководителят на дружеството Алексей Милер.
След извеждането от експлоатация на газопроводите, през Украйна ще могат да се транзитират само около 10-15 млрд. куб. метра природен газ по газопровода Ямбург-Суджа. За предприемането на тази стъпка „Газпром” има много сериозни основания. На първо място, транзитът през Украйна по сегашната тарифа е 1,6 пъти по-скъп отколкото доставките по „Северен поток”. На второ място, от оптимизацията на газотранспортните мощности до 2020 г. компанията ще направи икономии в размер на 1,6 милиарда долара, като тази сума до 2030 г. ще нарасне до 2 милиарда долара. Освен това, като допълнителни причини за преразпределянето на газовите потоци Алексей Милер изтъкна и преместването на центъра за добив на природен газ от сегашното местоположение в Надим-Пуртазовския район на Ямал и увеличаване на потреблението в Северна Европа . Тъй като най-голямо нарастване на потреблението се отчита във Великобритания и Франция, то „Северен поток-2” ще бъде идеалният нов транзитен маршрут за Европа. Той ще позволи подаването на газ да става по най-краткия път от Ямал.
Милер изтъкна, че „Газпром” е готов да намали своя дял в проекта „Северен поток-2” под 50%, макар че би трябвало съгласно договореното до 2045 г. да получи 6,9 милиарда долара дивиденти. BASF, E.On, Engie, OMV и Shell ще получат общо 7,3 милиарда долара. „Газпром” често е упрекван, че „Северен поток-2” е политически проект, замислен едва ли не с цел да задуши Украйна. Алексей Милер обясни защо новият транзитен проект е изключително търговски и в него няма нищо лично, а само бизнес. „Газпром” прави сериозни разходи за експлоатацията и поддръжката на газопроводите на територията на Русия, а Украйна, нищо не прави за поддръжката на своята газопреносна система . Може и да се случват някакви малки ремонти, обаче за модернизация нищо не се говори.
През 2020 г. се изчерпва експлоатационният ресурс на три от газопроводите, транзитиращи газ за Западна Европа, като още сега ресурсът на два от тях вече е изчерпан. Единствено годен за експлоатация ще бъде газопроводът, по който се доставя газ за Турция и Балканите, и то, защото в края 90-те години в неговата модернизация участваше „Газпром”. Освен това Украйна промени тарифите за пренос на природен газ с намерението да получава свръхпечалби от тази си дейност. Затова съвсем логично е, че за „Газпром” е по-изгодно да остави минимални мощности за доставки на газ в Турция и на Балканите през Украйна, а останалият обем да пренасочи през „Северен поток-2”. При сегашните условия даже доставките на газ на север от Италия е по-изгодно и по-надеждно да се правят по балтийския маршрут. Газопроводът „Северен поток-2” ще бъде с капацитет 55 милиарда куб. метра природен газ и цена от около 9,9 милиарда евро. Против строителството му са Естония, Литва, Латвия, Чехия, Унгария, Полша, Словакия и Румъния. Те са на мнение, че „Северен поток-2” ще засили зависимостта на Европа от руския газ, ще намали енергийната сигурност на страните от Централна Европа и ще доведе до дестабилизация на ситуацията в Украйна. Обяснение на позицията на тези страни може да се търси или с антируските им настроения, или със загубите, които ще понесат след като се прекрати транзитът през Украйна. Киев вече заяви, че очаква загубите му от прекратяване на транзита през украинската територия да възлизат на 2,2 милиарда долара годишно.
Берлин, от който до голяма степен зависи положителното решение за строителството на „Северен поток-2”, в началото на юни огласи трите условия, които трябва да бъдат изпълнени, за да получи поддръжка проекта. Според министъра на икономиката и енергетиката на Германия Зигмар Габриел, газопроводът трябва да отговаря на съществуващите в ЕС правила, не трябва да повлияе негативно върху транзита на газ през Украйна и да възпрепятства доставките на природен газ в Източна Европа. Разбира се, ако става дума за 10-15 милиарда куб. метра газ, предназначени за Източна Европа, едва ли може да се каже, че това запазва транзита през Украйна. Всъщност, целта на Украйна е да продължи да получава значителни средства за поддръжка на рухналата си икономика. Но тези 2 милиарда долара, на които разчитат в Киев, ще направят газа за Южна Европа „златен”. Освен това, ако Европа има намерение да запази украинския маршрут и газопроводната система да работи надеждно в дългосрочен план, ще се наложи да направи скъпоструващи инвестиции за реконструкция и модернизация на съществуващите газопроводи. А за да има възвращаемост на тези инвестиции е необходимо сериозно нарастване на търсенето на газ в югоизточна и централна Европа и нови договори за неговата доставка.
От първи януари 2016 г. Украйна едностранно определи нови цени за транзита на природен газ от Русия . Ако по съществуващия до тогава договор цената за транзит беше 27-30 долара за 1000 куб. метра газ, то сега Украйна увеличи цената почти двойно, като например за отсечката Суджа-Ужгород, по която преминава почти 80% от транзитирания газ, тарифата става 50 долара за 1000 куб. метра. За транспорт на същото количество по действащия сега газопровод „Северен поток” цената е около 2 долара на 100 км. Ако се реализират плановете на „Газпром” по съкращаването на транзита през Украйна и строителството на „Северен поток-2”, това ще има много сериозно негативно отражение върху икономиката на Украйна. Освен загубите на значителни средства от транзитната такса за преноса, ще се наложи и мащабна оптимизация на газопреносната мрежа и закриването на цели участъци от газопроводите. Но най-важното е, че ще възникне въпросът за вдигане на цените на тарифите за пренос в самата Украйна, което на свой ред ще доведе до значително увеличение на цената на природния газ за крайните потребители в страната . А това означава провал на политиката, която води сегашното ръководство на страната.
Източник: EA Daily