След като беше прекратен проектът „Южен поток”, Русия прояви интерес към изграждането на газов коридор в европейския юг. Въпреки скандала около „Северен поток”, меморандумът за разбирателство, подписан между руския „Газпром“, италианската компания Edison S.p.A., френската група EDF и гръцката DEPA за съвместна реализация на проектa за изграждане на газопровода ITGI Poseidon, e ясен сигнал за стратегическите интереси на Москва и Рим . Съгласно планираното, газопроводът Poseidon ще тръгва от Русия, ще преминава по дъното на Черно море, ще пресича Гърция и ще стига до Италия. По повод този проект шефът на руската компания, Алексей Милер заявява: „Развитието на възможностите на вътрешноевропейската газопреносна мрежа е важен елемент за обезпечаване стабилността на доставките, включително и на руски природен газ”. Подписаното споразумение обаче е пряка заплаха за газопровода TAP, който трябва да пренася газ от Азербайджан през Турция и Гърция до най-южния италиански регион Апулия. ТАР ще се изгражда от белгийската компания, Fluxys, BP и Enagas. Опитите да бъде постигнато споразумение между ТАР и Poseidon приключиха без успех, а сега с включването на „Газпром“ в проекта доставките на руски газ в Италия може да станат реалност . Неясна обаче остава стратегията на италианското правителство. Преди време Рим направи много за развитието на ТАР. А сега, присъствието на министъра на икономиката Федерика Гуиди при подписването на новото споразумение за Poseidon, при това с участието на руснаците, е възможно да предизвика определено недоволство, особено във Вашингтон . Възниква обаче и въпросът: не блъфира ли Италия с одобрението на този проект, тъй като след спирането на „Южен поток” премиерът Матео Ренци заяви, че „той вече е загубил стратегическото си значение”, а проектът Poseidon до голяма степен го дублира. Този проект е удар и за италианската компания SNAM, която като акционер в ТАР ще бъде подложена на пряк конкурентен натиск от страна на доставчиците на природен газ по новото трасе . Хаосът в Либия, свързан с превземането от Ислямска държава на нефтените и газови ключови находища, може да доведе до спиране на доставките на нефт и природен газ за вътрешността на страната. Тогава текущите доставки на газ за Италия ще бъдат относително достатъчни, още повече като се вземе предвид, че капацитетът на газопровода Transmed, свързващ Италия и Алжир, в момента не е натоварен на максималната си мощност. Резонно е да си зададем въпроса, действително ли е необходимо в този случай да се инвестира в други допълнителни канали за доставка на природен газ, подобни на Poseidon? Освен това, важно е да разберем, наистина ли създаването на газов хъб в източното Средиземноморие е приоритет на италианската енергийна политика , когато в същия момент Eni S.p.A. влага милиарди средства и време за разработката на най-голямото към днешна дата газово находище в Зохр, Египет . В основата на новата спирала на активност на „Газпром“ в Южна Европа лежи подписаният с България енергиен алианс. Това споразумение го лансира еврокомисарят по въпросите на енергетиката Марош Шевчович, поради интереса който има и родната му страна, Словакия. Окончателното замразяване на отношенията с Турция, с която Русия планираше да строи „Турски поток“, още повече укрепиха синергията между Москва и София в плановете им за завоюване на европейския пазар. Във Варна на българското крайбрежие се проектира строителството на нов газов хъб като противовес на немския газопровод . Архитектурата на пакета за енергийна безопасност, който в момента разработва Европейската комисия, може като бумеранг да удари по германските планове за дублиране на „Северен поток“. В него се предвижда задължително уведомяване на Комисията за съдържанието на клаузите по подписаните договори, свързани с обемите на доставяния газ, пунктовете на снабдяване и условията за прекратяване на договора. Тази информация ще бъде задължителна за всички договори с продължителност повече от една година и с пазарен дял близък до рисковия праг от 40%. Това е максимално допустимия праг от гледна точка на енергийната сигурност. Под новите ограничения попада и „Северен поток“, който след планираното удвояване на доставките ще повиши пазарния си дял до 60%.
Автор: Габриеле Моча, Il Foglio, Италия
Февруари 2016 г.