Едва ли името Клаус Мюлер доскоро е било познато на шефа на Facebook Марк Зукърбърг. Звучи прекалено нормално, скромно и със сигурност много германско. Това обаче може скоро да се промени, защото точно този някой с името Клаус Мюлер се е загрижил за това, в близко бъдеще Зукърбърг и неговите колеги да получават разнообразна поща.

Мюлер е директор на Националната агенция на потребителите в Германия (VZBV) и в началото на август е подал жалби в берлинския съд срещу нарушени права от страна на Facebook и в защита на личните данни. Според Агенцията на потребителите, социалната мрежа нарушава европейското законодателство за личните данни с предварително изработени настройки и обещания за предоставяне на рекламни услуги.

Нарушенията на правата на потребителите и защитата на личните им данни се изразяват в три основни точки: на първо място това е собствената реклама на Facebook, че рекламите са уж напълно безплатни – това е заблуда. Социалната мрежа печели много пари от това да събира различни данни за потребителите си и да поставя рекламите си на различни фирми на персонифицирани места в профила на всеки ползвател по света. А това продава много. Добре е обаче всеки потребител да е наясно с цената на данните си.

Действително доходите на Facebook са се покачили неимоверно много в периода между 2010 г. и 2014 г. – от 1,9 милиарда долара на 11 милиарда. „Данните са ресурс, с който компании като Facebook си докарват милиарди“ – споделя Мюлер и допълва, че парите дори не се вливат непосредствено като евро или долари, защото данните са новата валута.

Причината социалната мрежа с централно седалище в Силициевата долина в Калифорния да има такива широки възможности за достъп до личните данни на хората е в това, че са направени предварителни настройки, които действат по подразбиране за абсолютно всеки потребител. Става дума за информация от личната среда на потребителя, различни детайли и рекламни известия, които по никакъв начин не спазват законите за защита на лични данни. Може да се даде пример с използването на външни технологии (действащи от САЩ) за търсене и намиране, които са инсталирани във всеки профил. Все едно сме се съгласили, без никой да ни пита, с натискането на бутона Like да влизаме със собственото си име във връзка с огромен рекламен свят на компании. „С едно кликване много бързо можеш да приемеш потребителските условия, така е направено. Повечето ползватели не се концентрират особено върху това какво позволяват в профилите си“ – казва още Клаус Мюлер. В условията, които предлага Facebook на потребителите си, има и един трети проблемен момент: от 30 януари тази година, социалната мрежа промени значително директивите си за личните данни и условията, които имат ползвателите. По наблюдения на Националната агенция на потребителите в Германия има 19 противозаконни клаузи – като например това, че ни притискат да доказваме, дали сме с истинските си имена и профилът ни не е фалшив, едно от правилата на САЩ за трансфер на лични данни. „Тези, които дори не използват Facebook трябва да са наясно, че само при посещение на страницата на социалната мрежа, данните им се запаметяват автоматично и биват трансферирани към централите в САЩ“ – казва още Мюлер.

Националната потребителска агенция в Германия още през февруари, непосредствено след новите промени в политиката за личните данни, е подала жалби, че гражданите са застрашени и срещу тях се действа незаконно. В Берлин обаче са особено възмутени от реакцията на Facebook, която според германските експерти може да се опише като „любезно пренебрежение”. От централата на Facebook в САЩ били много изненадани, че Националната агенция на потребителите се била фокусирала върху директиви и функции, които се използват вече 10 години от Facebook и други платформи за онлайн услуги – това бил отговорът на социалната мрежа. След тази оценка така и нищо не се променило.

Това обаче не е единственият път, в който германската Агенция на потребителите иска сметка на Facebook. Още през 2014 г. съдът в Берлин е потвърдил, че политиките на социалната мрежа трябва да спазват правата на потребителите в Германия. Тогава ставаше дума за така наречените „търсачки за приятели“ и вписването на данни за адреси. През 2013 г. експертите, които защитават правата на потребителите са съдили Facebook за трансфер и предаване на информация за потребители на други услуги в интернет. Facebook обжалва и двете присъди.

Този път обаче съдебните дела срещу социалната мрежа се случват в неблагоприятен момент. Още в началото на октомври Европейският съд отмени така нареченото Safe-Harbor, което досега дълго време позволяваше американски концерни да си предават данни на европейски потребители на територията на САЩ. Въпреки това австриецът Макс Шремс води съдебно дело, тъй като Facebook  продължава да използва неговите лични данни като ги натрупва на сървър в САЩ, където са незащитени от достъп на американските тайни служби. Агенцията на потребителите в Германия потвърждава и подкрепя въпросната присъда. Но големите американски концерни би трябвало да се придържат към законите за трансфер на данните и правата на потребителите на територията на Европа вместо да ги игнорират, сякаш не съществуват. „Когато съществуват закони за защита на лични данни, но са перманентно нарушавани от интернет гигантите, те всъщност се оказват неефективни“ – казва още Клаус Мюлер и допълва, че с поредното съдебно дело срещу социалната мрежа те искат да утвърдят съществуващите правила в европейските закони, които защитават всички интернет потребители.

При всички положения комуникацията и споровете с международни концерни е доста мъчително нещо. Това показват и всичките дела, водени от пострадали потребители. Компетентната  по тези въпроси Европейска агенция на потребителите е със седалище в Дъблин. Оплакванията първо трябва да се преведат и да бъдат изпратени на адрес в Ирландия. Ускоряване на процедурите не е възможно и нещата се протакват дълго време. От гледна точка на потребителя, ситуацията е тежка. В запитване на една от най-големите социологически агенции на Германия TNS Emnid, темата се оказва доста позната. На въпрос къде в интернет се изискват най-много лични данни от потребителите, 84% отговарят ясно: „В социалните мрежи и платформите за комуникационни услуги – като Facebook, WhatsApp и други”.

Източник: Der Spiegel
Превод: Юлия Владимирова