Интервю с американския философ Ноам Чомски, в което коментира тиранията на либертарианството и нуждата от медийна демокрация. Интервюто води гимназиалният учител по история Дан Фалкън. A-specto публикува част от думите на Чомски за връзките между либертарианския модел и медиите в САЩ.

„В доста необичайна степен Америка е общество, изградено на това да бъде управлявано от бизнеса. Ето защо имаме много репресираща история по отношение на труда, доста повече от други държави, с които можем да се сравним, а ударите върху историята на труда при нас са и далеч по-екстремни. Има действителни либертариански елементи в Съединените щати, като защитата на свободата на словото, което вероятно в постигнатите стандарти при нас е на по-високо ниво отколкото в други страни. Но либертарианството в САЩ е проектирано, за да задоволява нуждите на властта на частното. Всъщност това е много интересен случай, ако вземем предвид медиите. Съединените щати са една от малкото страни, които в основата си нямат обществени медии. Да, теоретично имаме Националното обществено радио ( National Public Radio ) , но то е високо маргинално и във всеки случай консолидирано по корпоративен начин. Тук нямаме нищо подобно на BBC . Повечето страни имат и това, но и друго. И това е било обект на спорове, особено когато радиото и телевизията започват да прогресират с големи темпове. Бащите основатели на САЩ всъщност са били в услуга на различни концепции за свобода на словото. Съществува една тясна концепция, която интерпретира свободата на словото като негативно право, т.е. човек трябва да бъде освободен от всякаква външна намеса. Но има и една по-широка концепция, която разглежда свободата на словото като позитивно право: трябва да имаш право да разпространяваш и да имаш достъп до информация, съответно това е положителното й тълкуване. Обединените нации приемат положителното право и на теория – Съединените щати също. Във Всеобщата декларация за правата на човека се казва, че всеки има право да изразява себе си без ограничение и да дава и получава информация. През 30-те и 40-те години това беше предмет на спорове, особено след Втората световна война, когато е имало комисии от високо ниво, които са подкрепяли и двете. Позицията, която победи, е така нареченото корпоративно либертарианство, което означава, че корпорациите имат правото да правят каквото си поискат без правото на никаква намеса. Хората обаче нямат никакви права. Както и ние двамата с вас нямаме правото да получаваме информация. Технически погледнато, можем да даваме информация, ако си купим вестник, но идеята, че ти трябва да си обществен глас на хората, до степента това общество да е демократично и активно в информацията, в Съединените щати е елиминирана. И това се нарича либертарианство. Което означава, че мегакорпорации могат да правят каквото си поискат без никаква намеса.”

Превод: Юлия Владимирова

Цялото интервю можете да прочетете тук:
https://www.jacobinmag.com/2015/07/chomsky-interview-citizens-united-democracy-higher-education/