„Г-жо, Ф-16 може да е много добър изтребител, България може да го купи, но само след конкурс и прозрачна процедура, иначе не!”

Странна държава е България, наистина. Уж е парламентарна република, но не съвсем. Тоест такава е, но само проформа. Уж падна от Конституцията прословутият Член 1 за ръководната роля на партията, но не съвсем. Тоест няма го, но само проформа. 26 години след като детронирахме бившия Първи, пак си имаме Първи. Нищо в държавата не става и не се случва без него. Той е навсякъде. Раздава пари и облича полицаите, пълни им патрулките с бензин. Вдига заплати на учители и на тези, дето бият градушките, за да са доволни от управлението Му, води под строй учениците в клас. В неделя не почива, а свиква съвещания. Спира изсичането на тополи, праща самолети за болни и родилки.... и всичко, каквото се сетите. С него се събуждаме, с него си лягаме. Както навремето с Ленин, а после и с Живков. Остава да реанимираме култовия соцвиц, че мебелната ни промишленост е пуснала спалня за млади семейства „Аз, ти и Ленин” в „Аз, ти и Бойко”. Дотам я докарахме пак от един човек да зависи всичко в милата ни татковина.

Той си създаде партия, която му рапортува и която мисли с неговите мисли. От десет години неговата партия печели избори и има мнозинство в парламента. Тоест той е мнозинството. Защото то гласува, кове закони, вкарва поправки, инициира и създава комисии по неговите указания. От десетина години с малки прекъсвания той е и министър-председателят на държавата си. Така съкровено сподели веднъж, когато за първи път стана премиер, че баща му казал: „Сине, взел си си разкапана държава”. Демек лоша стока от сергията.

Тази малка интродукция е нужна, за да станат ясни цирковете, които клатят държавата два месеца от началото на третата „ера Борисов”. И най-вече най-големият цирк: България купува изтребители. В казуса се преплитат военна сигурност, икономика, политика и геостратегически интереси. А скандалът разтресе държавата, защото не се знае с каква мисъл ще си легне Бойко Борисов и с каква ще се събуди.

На 23 юни т.г. премиерът се среща в Брюксел с шведския си колега Стефан Льовен и обявява, че ще купуваме изтребители „Грипен”. Дори образно описа как бил непримирим и го притиснал, че ще държи много шведите да налеят инвестиции в икономиката ни, защото ни трябват много пари, включително и за ремонт на мостовете на магистрала „Хемус”, за да не паднат. Става дума за официален разговор с премиера на Швеция в Брюксел, а не за раздумка на кафе. Два дена по-късно, само 48 часа след това, в неделя вторият човек в ГЕРБ Цветан Цветанов обявява, че класирането на шведския самолет на първо място от служебния кабинет на президента Румен Радев е лобистко и с дъх на корупция по високите етажи на властта. Доказателствата Цветанови били съмнения по медийни публикации, сиреч от изрезки на вестници. Затова парламентарна анкетна комисия трябва да разследва случая. Новината е поднесена сензационно в неделя, когато няма какво да се пише и излъчва, редакционните планьорки са тягостни заради липса на събития. И, о, манна небесна – Цветанов спасява положението. „Корумпираният лобист Радев” вече е на първите страници. Няколко дни по-късно Цветанов изплюва камъчето: защо е дисквалифицирана офертата за Ф-16 и как така „Грипен” е класиран на първо място. Всъщност това е и целта на замисления парламентарен трибунал от ГЕРБ – да разследва независимата комисия от експерти защо Ф-16 не е на първо място. Някой да не си помисли, че парламентът прикрито се използва за лобизъм. Ама въобще няма такова нещо, моля ви се! В атаката срещу президента се включи и бившият военен министър Бойко Ноев. А той си го каза в прав текст, че грипените не струват, но Ф-16 са фърст. Тоз Бойко, адашът на другия Бойко, който винаги се активира, когато замирише на обществен скандал и има възможност да се отърка във властта. Тоз Бойко, който са го виждали през ден да виси пред кабинета на служебния министър на отбраната Стефан Янев. „Безпристрастно” отношение взе и външната министърка Екатерина Захариева, сигурно защото е виждала самолет и знае как се вдига... но да не се отклоняваме от темата.

В случая Цветанов настъпи яко мотиката. Бедата е, че му липсва усет кога да спре. По-късно следват други негови умозаключения – въоръжаването с „Грипен” навсякъде е свързано с корупция, включително и в двете страни – членки на НАТО, Чехия и Унгария. „Докато Ф-16 са произведени хиляди, на въоръжение са в 27-28 страни, 11 от тях са държави от пакта и никъде не е имало някакви скандали или съмнения за корупция”, изцепи се Цветанов по БНР. Ето на това му се вика гьонсуратлък. За такъв брутален и нагъл лобизъм обаче не се полага комисия. Парадоксът е невероятен. Шефът на най-голямата парламентарна група обвинява в корупция, да не забравяме – по съмнения, действащ президент и Швеция, Унгария и Чехия – три държави, които са ни партньори и съюзници в НАТО и ЕС. Анатемосана е и една от най-мощните индустриални и оръжейни компании в света. Изглежда, човек трябва да е страшно политически късоглед, за да не проумее, че България се въвлича в дипломатически битки с неясни последствия. В по-други времена така са пламвали дипломатически войни, след което са тръгвали войските. Цветанов не знае ли, че думата „корупция” шведите я търсят в речника, защото е непонятна за тях. В международния индекс за некорумпираност Швеция е на 4-то място в света. САЩ са на 18-о, а ние – на75-о място.

Протоколът с крайното класиране е подписан от комисия от 19 души. Всички са се подписали единодушно, нямало е един с особено мнение. Без възражения го е подписал и председателят на комисията, който е и командир на ВВС, ген. Цанко Стойков, който преди това бе военен аташе в САЩ. В комисията влизат представители от няколко министерства, експерти от бойната авиация, представители на ДАНС и военното разузнаване. Излиза, че са корумпирани, включително и любимата му спецслужба. Това не е ли обида и към тези хора, които стоят зад подписите с имената и професионализма си. Другият виц е, че Цветанов искал да защити парите на българските данъкоплатци, защото не говори на автопилот по зададен курс, нали. Ами защо не защити парите им и не поиска комисия, когато в миналия парламент в последния ден, преди да се разпусне, ГЕРБ гласува още 1 млрд. техни левчета да отидат за саниране – към предишния 1 млрд. Всички ли сме съгласни нашите пари да се харчат за съмнително освежаване на стари жилища. Но ГЕРБ го прекара през парламента, за да не може служебният кабинет да го отмени.

Сакралният въпрос е какво се случи през тези два дни – от срещата на Борисов с Льовен до трагикомичната изцепка на дясната му ръка. В петък сделката е кристално чиста, а в неделя вече мирише на гнило. Как това бе установено за 48 часа. Че има корупция, която по принцип трудно се доказва, дори с месеци и години следене, подслушване, изследване на документи и прочее следователски прийоми. Какво се е случило за това кратко време. Нали и от ДАНС са я подписали. Въобразява ли си някой, че акцията на Цветанов е солова? Че за нея не знае премиерът. Наивно е да се мисли така. Но явно Цецо е пресолил зададения курс, за да отиде Борисов на крака при президента с мисията на доброто ченге, което ще нашляпа лошото. Но май че и премиерът изигра зле сценката на автопилот по вече предварително зададен сценарий.

И на баба Пена, дето сади пипер на къра, й стана ясно, че ако американската оферта бе класирана на първо място, нямаше да има драми, парламентарни комисии и истерии. Ако си спомняте как Цветанов с плам в очите като същински Димитров от Лайпциг хвърли обвинения срещу президента в корупция и дори френетично обяви: „Получава се, че крадецът вика дръжте крадеца”. Дано не е визирал себе си.

Цветанов, Цветанов, знаеш ли откога у нас се лобира да купуваме стари Ф-16. Още от времето, когато ГЕРБ не беше дори идея. Бившият командващ ВВС ген. Димитър Георгиев, бог да го прости, беше първият, който устоя на натиска. До 2006 г. командваше ВВС. А защо бе отстранен, е много дълга, сложна, но и поучителна история. По това време военен аташе на САЩ бе полк. Карла Баас. Тя отиде в кабинета му и поиска България да купи Ф-16. Цветанов, знаеш ли какво й отговори този достоен генерал? В прав текст: „Госпожо, Ф-16 може да е много добър изтребител, България може да го купи, но само след конкурс и прозрачна процедура, иначе не!”. Същият генерал, който посочи вратата на чужд дипломат с думите: „Никой външен човек не може да нарежда на един български генерал кого да назначава. Това го решавам аз”.

Това беше началото на лобизма за Ф-16. По-късно видният атлантик Соломон Паси открито призоваваше да купим американските изтребители, защото били най-добри! Казваше го, без да му пука, и никой не се впечатляваше от агресивната му реклама. Паси много обича да се прави на пилот и американците веднъж го возиха на Ф-16 като куфар на втора седалка. Тогава oповръща цялата кабина и като кацна самолетът, американски сержант едвам я изчисти. Но това не попречи на Пасито да каже пред камерите, че това е най-подходящият изтребител за България. По време на първия кабинет на ГЕРБ тогавашният военен министър Аню Ангелов бе решил без конкурс, с пряко договаряне, да вземем стари Ф-16. Очакваше се това да бъде обявено на 1 март 2013 г., но не се случи, защото Борисов подаде оставка. Анкетната комисия, която разследва имало ли е лобиране за „Грипен”, ще попита ли сегашния заместник военен министър Атанас Запрянов дали се е срещал с американския военен аташе полк. Кроухърст на 21 септември м.г., за да обсъдят превъоръжаването на ВВС със западен изтребител? Тогава Запрянов пак беше зам.-министър. Не е минало много време, сигурно помни въпреки възрастта си. Комисията, ако иска да е обективна, задължително трябва да се поинтересува дали ръководството на МО се е срещало с военните аташета, съответно на Италия и Швеция, за да обсъдят същия въпрос. И дали уволненият скандален бивш шеф на института по отбрана Тодор Тагарев е променил три показателя от заданието в полза на Ф-16?

Драмата е, че Борисов разбира, че ако вземем старите Ф-16, ще падне от власт. Народният гняв ще го събори. Няма как да обясни, че ще дадем 1,5 млрд. лв. за 35-годишни самолети, които не са втора, а трета ръка. Това ще е и политическа смърт за патриотите, които се бият в гърдите, че защитават националния интерес. Ако пък не ги вземем, пак лошо за Борисов. По разбираеми причини. Ситуацията е патова. Затова беше дал указания на Каракачанов да тупа топката. Като измисли гениално оправдание, че армията не е само ВВС, а и пехота. Която била „царицата на боя”, и трябва да се погрижим за нея. Въпреки че предишният му кабинет отхвърли нейния проект за превъоръжаване. Заради корабите. Но и това е друга тема.

А всъщност казусът е елементарен. Ако ви предлагат чистак нов „Мерцедес” и рециклиран „Москвич” на една и съща цена и при много по-изгодно изплащане на германското возило, какво ще изберете?! Трябва да сте не полуидиот, а кръгъл, за да си купите москвича. Поради тази причина американската оферта не е печеливша – заради крайно неприемливи за нас финансови условия. Тя предвижда 2/3 от цялата сума от 1,5 млрд. лв. да изплатим за две години. А това е непосилно за бюджета ни. Дори са поискали този парламент да прегласува решението на предишния, което предвижда пет години изплащане. Така са им били обещали Запрянов и Ненчев – новият парламент да оправи нещата. Докато шведите са съгласни на всякакви условия, които са изгодни за нас. Освен това американската оферта предвижда да получим първите самолети три години след подписването на договора. Значи даваме парите, а изтребители няма. Но нашите пари ще ги въртят. Докато шведите казват: получавате първия изтребител след 18 месеца от подписването и чак тогава започва плащането. Няма разлика, нали! Шведската оферта е много по-изгодна и за обучение на пилотите – за шест месеца ни подготвят летците по всички видове използване на изтребителя. Като тренингът ще е на техни самолети, а не на нашите, за да не им се харчи ресурсът. Американското предложение е за три пъти по-дълъг период. При тях обучението ще е на нашите самолети, което ще им отнема от летателния ресурс. В шведската оферта е включено и задължение продавачът да налее за своя сметка инвестиции в икономиката ни на стойност почти колкото е договорът. Докато при покупка на старо въоръжение не се полага индустриално сътрудничество. Унгария закупи „Грипен” и шведите построиха там заводи за бяла техника от световната марка „Електролукс”, които дават 2% от БВП на страната. Едно от нашите условия, включено в писмото със запитване към тримата класирали се участници, е офертите им да са валидни две години. Заради инфлацията и променящия се курс на долара. Всички веднага са се съгласили, само американците – не. Поискали са тяхната оферта да е валидна шест месеца. Заради това нежелание за съобразяване с българския интерес тази оферта е декласирана. И нещо съществено. САЩ не ни предлагат употребявани, но нови модификации на Ф-16. Например блок 50, каквито са в италианската база „Авиано”. Прекрасни самолети, малко употребявани и с дълъг живот. Качваш се и летиш. Или Ф-16 блок 70 – супер изтребител. Да ти е драго да си хвърлиш парите за такива машини. А тези, за които тече скандалът, са от началото на 80-те години. Те са с близо 10 години по-стари от нашите МиГ-29. Връстници са с допотопните ни МиГ-21, които свалихме от въоръжение. Тези Ф-16 са консервирани в база в пустиня в щата Аризона. Нещо като гробище, където се съхраняват над 4000 военни самолета от различен тип. Навремето португалците са ги взели оттам. Преди да ги използват, са ги ремонтирали и модернизирали и сега ги предлагат на нас, като логистичният пакет, който е по-голяма част от сделката, е на САЩ. Ако ги купим, ще ги ползваме 10-12 години. Защото с каквато и модерна електроника да са натъпкани, планерът, тоест корубата, не може повече да издържи и има риск при полет изтребителят да се разпадне. След това трябва да правим нов конкурс и всичко започва отначало. Залъгалката, която ни се подхвърля, е, че ако вземем сега тези стари Ф-16, те ще са мост към „невидимия” и най-нов изтребител на САЩ Ф-35. Това, разбира се, е недостижима мечта за нас. Ф-35 се оказа най-скъпият американски изтребител, по-скъп и от най-добрия им Ф-22. Цената на един Ф-35 е над 300 млн. лв. Вторият етап на превъоръжаването на родните ВВС след 2023 г. предвижда още 10 изтребителя. Това означава за 10 броя Ф-35 да дадем още 3 млрд. лв. Откъде ще ги вземем? Смехотворната теза за Ф-35 я лансира „видният” атлантик ген. от резерва Съби Събев. Той се загрижи и за това, че грипените имали малък боен радиус на действие – само 800 км. И нямало да можем да участваме в операции на пакта зад граница. Докато на Ф-16 бил два пъти по-голям – 1600 км. Съби Сабята, както му викат, е завършил военната академия „Юрий Н. Гагарин” в Монино, СССР, а през 1994 г. Военновъздушния колеж на ВВС на САЩ. И на двете места са го учили, че изтребител се избира според задачите, които си поставя съответната държава в областта на отбраната. Но сега се прави на вода ненапита. Нашата военна доктрина е отбранителна, а „Грипен” в това отношение върши перфектно работа. Добър изтребител, за да си защитаваме небето. 800 км боен радиус са предостатъчни за територията ни. От Графа до всяка точка на границата ни разстоянието е 300 км – значи има ресурс да отиде, да се върне, че и остава. А ако участваме във война срещу друга държава навън, ще ни трябва друг изтребител. Това ли е мечтата на Съби Сабята – да ни пратят на война да се бием срещу някого? На нас ни трябва нов изтребител от поколение 4 плюс или 5. А Ф-16 блок 15 са трето поколение. Важно е да се отчита и цената за летателен час. По този показател класирането е следното: Ф-35 – 31 000 долара, „Еврофайтър” – 18 000 долара, Ф-18 – 11 000 долара, Ф-16 – 7700 долара, и „Грипен” – 4700 долара. Освен това „Грипен” може да каца на писта до 800 метра и ширина 12-17 метра, дори и на затревени площи. Докато Ф-16 използва стандартната дължина 2400 метра, ширина 45 метра. Има и друго, което се премълчава. „Грипен” не е чисто шведско производство. В него 50% от частите, агрегатите и въоръжението са американски. Така че САЩ пак няма да изгубят. А на анкетната комисия известно ли е, че дори Португалия, от която искаме да вземем Ф-16, е пратила запитване до СААБ за „Грипен”. Накрая не е зле депутатите от анкетната комисия да потърсят отговор и на следните два въпроса: Румъния има ли проблеми с Ф-16, които купи от Португалия? И защо Полша, която преди време взе 48 изтребителя Ф-16 втора ръка, наскоро искаше пак да купи, но се отказа?